Dato: 27. juni 2020

Jeg er en 911 mann

- Møt Hans Henrik Riddervold. Grunnlegger av Autozentrum Sport og drivkraften bak Porsche i Norge.

«Jeg tror det alltid har bodd i meg faktisk», sier Hans Henrik Riddervold når vi setter oss ned på hans kontor sentralt i Oslo og starter samtalen omkring hans forhold til begrepet «Passion for Porsche».

Drømmen om Porsche

«Helt ærlig så tror jeg det oppsto så tidlig som i barnehagen. Det var ikke så mange modeller den gang, så jeg kunne alltid skille den ene fra den andre. Alt fra hvilken årgang det var til hvilken motor som satt i den. I dag er det ikke like lett, selv om jeg tør påstå at jeg fortsatt er god på Porsche» humrer Hans Henrik.

Som barn kom hans favoritt lesestoff i form av det franske magasinet «L´auto-journal». Han forsto ikke de skrevne ordene, men bildene av en ny Porsche 911 fortalte han akkurat det han trengte for å forstå at det var oppstått en passion. Den har aldri forlatt han.
Ønsket om å eie sin egen Porsche kom tidlig i tenårene og drømmene fortsatte gjennom militæret. De ble enda mer forsterket da han flyttet til Tyskland for å jobbe.

«Jeg jobbet for en avis i München i 1980 og tok tog til og fra arbeidet. Ved siden av togstasjonen der jeg gikk av var det en bruktbilforhandler som vanligvis hadde tre eller fire 911 utstilt. Det var ikke én uke som gikk uten at jeg var borte og så på dem.»

Etter et par år i Tyskland gikk turen videre for Hans Henrik og han flyttet til Amerika for å studere.

«Jeg kom til Nebraska i januar 1981. Etter to dager hadde jeg skaffet meg et amerikansk førerkort og etter fire dager, med penger jeg hadde spart opp i militæret, hadde jeg kjøpt min første Porsche, en 924!» forteller en lattermild Hans Henrik. «Den hadde kjøreegenskaper som nesten ingen annen bil hadde. Den var undermotorisert, så den gikk jo ikke noe fort for så vidt. Men, det var en Porsche – og jeg var kjempestolt!»

Etterhvert slo Hans Henrik seg ned i Colorado og meldte utflytting fra Norge ettersom han den gang trodde han aldri ville flytte tilbake. Han fullførte studiene og i dag har Hans Henrik blant annet en Bachelor i markedsføring og en MBA i olje- og energifinans. Sent i 1988 flyttet Hans Henrik allikevel tilbake til Norge for å fortsette oppfyllelsen av den store Porsche-drømmen.

Autozentrum Sport – kundeopplevelser utenom det vanlige

Da Hans Henrik og hans gode venn og samarbeidsparter igjennom flere år, Harald Huysman kom sammen for å starte bilbutikk, gikk de mange runder med seg selv. De ville knekke koden for kundeopplevelser i særklasse. Da den første butikken, som i all hovedsak skulle selge BMW åpnet på Ensjø i 1997, la de grunnprinsippet for deres forretningsmodell. De skulle gjøre det annerledes enn konkurrentene, kundene skulle få en ordentlig reise samt at de skulle ha fullt fokus på kundeoppfølging. Snart skulle businessen få enda et løft på veien.

«Én uke før vi skulle åpne ringte Bertel O. Steen, som sammen med Porsche AG, ønsket at vi skulle overta agenturet deres. Vi tok et møte med Dr. Andreas Offermann fra fabrikken og tenkte at dette kom til avgjøres på hvor mange biler de mente vi skulle selge. Vi hadde egentlig allerede bestemt oss for å ta agenturet, men tenkte at hvis Bertel O. Steen hadde sagt de skulle selge 3 biler, så skulle vi klare å selge 8.»

«Det som Porsche ikke visste var at vi allerede hadde 6 kunder som ønsket å kjøpe. Offermann sa nei til vårt forslag, 12 biler var minimum. Vi visste jo da at vi var halv-solgte allerede, så vi var kjapt ute med å close den dealen for å si det sånn!» ler Hans Henrik. «Så, for å toppe det hele ble avgiftene det året kraftig redusert og vi endte med å selge hele 22 biler! Det var enormt stort – tenk at dette faktisk var på 90 tallet!», forteller en lattermild Hans Henrik.

Denne fantastiske reisen fortsatte og i dag er det 10 forhandlere av Porsche i Norge. Porsche Center Asker & Bærum er det siste tilskuddet som er eid av Autozentrum Sport, sammen med Porsche Center Oslo og har 51 % eierandel i Porsche Center Porsgrunn. Alle centrene har samme filosofi som Hans Henrik og Harald drømte om i ekte Porsche-ånd, å skape gode reiser der bil, kjøreglede, opplevelser og samhold står i sentrum.

«Jeg er en 911 Mann»

Vi snakker i vei om alt mellom himmel og jord. Om alt fra familie til verdenshistorie og reiser til nære og fjerne steder. Om politikk og om forurensning og ikke minst klimaendringer som også opptar Hans Henrik.

Men, vi kommer vi alltid tilbake til samme tema. Porsche 911. Vi dreier igjen inn på hva Porsche betyr for Hans Henrik. Ikke minst snakker vi entusiastisk om hvorfor denne enorme fascinasjonen oppsto for akkurat Porsche. Dette konkluderer Hans Henrik raskt med at er et mye bedre spørsmål enn man skulle tro.

«Jeg er en 911 mann. Punktum. Det er bare noe med den bilen som gjør at det klikker. Hvis du virkelig begynner å tenke på det, så er det noe med formen på Porsche som ingen annen bil i verden kan sammenligne seg med. Alle disse små detaljene, fra den første 911 til dagens 992, så har alle et umiskjennelig design. Det er lyden, det er kjøreegenskapene og det er måten den oppfører seg på. Jeg synes 356 er en flott bil også og den vokser stadig på meg. Fra den modellen og frem til dagens 992 har den forandret seg, men allikevel ikke på en måte. Jeg har nå også kjørt alle Porsches modeller og det er ikke én jeg ikke liker å kjøre. Men 911…» stopper Hans Henrik opp og tenker: «Det er liksom bare sånn min hjerne er skrudd sammen.»

Porsche er skapt for å kjøres

Selv om vi er i ferd med å runde av samtalen tar vi oss allikevel tid til å undre oss over en siste gang, hva det er som er så spesielt med Porsche -og hvorfor det ligger hans hjerte så nært.

«Jeg tror jeg har beskrevet det flere ganger nå, men det er en siste ting jeg kommer på, og dette er kanskje det aller viktigste – en Porsche må kjøres. Det er derfor de er skapt og det er på veien at drømmene blir oppfylt og ikke minst videreført til nye generasjoner. Det er dette Porsche står for. I hver Porsche jeg har eid, har jeg historier, opplevelser og følelser som jeg alltid vil ha med meg. Akkurat som i et fotoalbum, der er minnene godt bevart.»

Hans Henrik sammen med døtrene Henriette og Sophie i sin 356 Speedster. Året var 1993.