Dato: 9. november 2019

Nye Porsche 911: 992 er sprekere, sterkere og enda stiligere

Alle bilinteresserte kjenner til Porsche 911. For mange er dette selve definisjonen på en sportsbil – et ikon helt siden avdukingen av originalen i 1964. Mye har skjedd på 55 år, og nå er åttende generasjon endelig her. Her kan du lese mer om det nye fartsvidunderet, mer spesifikt 992 4S.

Selv om 911 har vært gjennom en utvikling på veien frem til i dag, har den umiskjennelige, tidløse formen ikke gjennomgått de altfor store endringene – ei heller denne gangen.

Grunndesignet til 992 er tradisjonen tro svært lik sine syv eldre søsken, men bilen har likevel fått noen utbedringer. Blant annet har hekken blitt bredere og fått en overhaling, der en bredere spoiler og en elegant LED-lysstripe tvers over hele bakpartiet er med på å fremheve bilens slanke midtparti.

I tillegg er det for første gang brukt ulik hjuldimensjon på for- og bakakselen, med henholdsvis 20- og 21-tommers hjul som standard. Alt dette, kombinert med nye designelementer som LED-hovedlys, elektriske, innfelte dørhåndtak og skarpere vinkler nederst på panseret, er med på å gi 992 et sporty og dynamisk preg som maner til en heftig kjøreopplevelse. Det er dessuten brukt mindre stål og mer aluminium i byggingen av denne bilen, noe som gir en bedre vektfordeling.

Overlegen akselerasjon

Under panseret er 992 4S enda litt råere enn forgjengeren, med sin treliters twin-turbo boksermotor som leverer 450 hestekrefter – en økning på 30 hestekrefter sammenlignet med 991. Disse superkreftene overføres gjennom en helt ny åttetrinns dobbeltkløtsj PDK-girkasse, som gjør 992 i stand til å oppnå 0–100-tider som tidligere kun var forbeholdt de aller heftigste supersportsbilene. Bakhjulsdrevne Carrera S gjør 0–100 km/t på 3,7 sekunder, mens Carrera 4S er tidelen raskere. Disse tidene kan imidlertid reduseres med 0,2 sekunder dersom du velger Sport Chrono-pakken som tilvalg. Topphastigheten? Småpene 308 km/t for Carrera S og 306 km/t for den litt tyngre 4S.

Girskiftene er nå også finjustert både med tanke på sportslig kjøring og lavere forbruk. Toppfarten til Carrera S på 308 km/t kan blant annet oppnås i sjette gir, mens de lengre utvekslingene i høyere gir bidrar til lavere forbruk. Selve girspaken ligger også godt i hånda. Porsche viser også at de tenker miljø med introduksjonen av en nettbasert CO2-kalkulator – Porsche Impact – som regner ut kostnaden for å nøytralisere klimaeffekten føreren genererer, og foreslår miljøprosjekter man kan investere i, for eksempel regnskogbeskyttelse eller vind-, vann- og solkraft.

Flere endringer på innsiden

Det er nok først og fremst innvendig at de fleste vil klare å skille 992 fra forgjengeren. Her er det liten tvil om at designerne har latt seg inspirere av 911-modellene fra 70-tallet. 992 har et ryddig dashbord og et minimum av hendler og brytere. Den klassiske utformingen med fem runde klokker gjelder fremdeles, hvor den analoge turtelleren i midten er omkranset av rammeløse, digitale skjermer. 992 har også fått et nytt infotainmentsystem og en større hovedskjerm på 10,9 tommer, hvor du kan styre flere av bilens funksjoner.

For at du skal kunne nyte den unike kjøreopplevelsen 992 tilbyr, er det i tillegg satt inn nye seter med en tynnere polstring. Disse har også en overlegen sidestøtte og er forbedret ved skulderpartiet. Samtidig er styringen optimalisert gjennom en ny styrekontroll. Du får i tillegg en rekke nye digitale løsninger og avanserte førerassistansesystemer, inkludert automatisk nødbrems og en helt ny «Wet»-funksjon som via sensorer oppdager vann i veibanen og varsler føreren om glatte forhold.