Dato: 23. februar 2020

Trivsel på jobb gir den beste service

Møt menneskene bak Passion for Porsche: Sindre Koch, Verkstedsformann hos Porsche Center Asker & Bærum

Sindre var ikke den typiske gutten som vokste opp med en brennende interesse for bil, ikke hadde han barndomsdrømmen om Porsche heller. I Sindres nærmeste familie var det egentlig svært lite interesse for bil. "Men, det jeg kan si er at den dagen jeg satte meg bak rattet på en Porsche første gang, DA var jeg frelst".

Sindre, som er verkstedformann på Porsche Center Asker & Bærum, startet sin utdannelse på Rud videregående med fordypning i teknisk almenn elektro før han etter endt skolegang startet utdannelsen som bilmekaniker og etterfølgende fikk sitt fagbrev.

«Jeg fikk tilbud om jobb ved en bilforhandler på Etterstad men jeg kom aldri så langt. Bare én måned før jeg skulle starte fikk jeg en telefon fra Porsche Center Oslo med spørsmål om jeg ville komme til intervju der til jobb som tekniker. Det ville jeg selvsagt og siden fikk jeg tilbudet om jobben. La meg bare si det sånn, jeg tenkte meg ikke lenge om før jeg takket ja til det!» forteller Sindre.

The Porsche Drug

«Mens jeg tok fagbrevet fikk jeg prøve en 911 for første gang og den opplevelsen glemmer jeg aldri. Først og fremst er det noe med det visuelle. Det er som kjærlighet ved første blikk, først faller du for det ytre og så forelsker du deg i de indre kvalitetene. Når du setter deg inn i en Porsche, vrir om nøkkelen og begynner å kjøre, kjenner du virkelig hva disse bilene er gode for. Den følelsen er ubeskrivelig og jeg vil påstå at hvis du først får smaken på «The Porsche Drug», så er det ingen som ikke vil ha mer!» sier Sindre tankefullt.

En av de peneste Porschene som er laget, mener Sindre er 356.

«Det er ikke noen racerbil akkurat, sammenlignet med dagens moderne biler. Men sånn historisk sett og i en absolutt ekte Porsche-ånd, får du ikke noen flottere bil. Ellers er drømmen en 911 Turbo S. Det er en fin allround bil, og en skikkelig tøffing og du kan bruke den til akkurat hva du vil. Jeg har ikke barn, så den er helt perfekt i størrelsen også», sier Sindre leende.

Er vi fornøyd, blir kunden fornøyd

I dag har Sindre ansvaret for fem teknikere, ni løftebukker og for at verkstedet kjører som det skal. Alt dette kan han holde nøye kontroll på fra sitt kontor som ligger over verkstedet med store vinduer og fullt innsyn ned på gulvet.

«Vi har tullet mye i byggeprosessen om at jeg skulle hatt en sånn stor rød knapp og et vindu som kan åpnes for å rope ordre ned til gutta. Men det trengs heldigvis ikke, de har god kontroll på sakene sine!», sier Sindre. Roping hadde det nok uansett ikke blitt mye av. Sindre er en rolig og sindig mann og har også et nyansert bilde av hvordan man skal yte god service og å trives på jobb.

«Dette er kanskje litt motsatt i arbeidslivet generelt, men for meg er det viktigste at vi, de ansatte, har det bra» og forklarer: «Det er nok mest naturlig å tenke i et slikt serviceyrke at alt vårt fokus skal være på kundens tilfredshet, og misforstå meg rett – det er klart den skal. Men, for å oppnå det må vi ha det bra på jobb. Da får kunden det optimale ut av oss og den servicen som vi ønsker skal være i verdensklasse», avslutter Sindre.